Jouw beetje is genoeg

En Jezus nam de broden, en nadat Hij gedankt had, deelde Hij ze uit aan de discipelen, en de discipelen aan hen die daar zaten; op dezelfde manier werden ook de visjes uitgedeeld, zoveel zij wilden. Johannes 6:11

Dit bericht is geplaatst op 01-11-2020

Het verhaal waarin Jezus de broden en vissen vermenigvuldigt in Johannes 6 vanaf vers 1 vind ik enorm tot de verbeelding spreken.
Stel je eens voor, er zijn duizenden mensen (i.i.g. 5000 mannen) en jij staat daar met je 5 broden en 2 vissen, waarmee de menigte gevoed moet worden.
Dan schieten er ongetwijfeld allerlei gedachten door je hoofd als "tekort", "niet genoeg", "wat nu te doen", etc.
Dit zal in ieder geval bij de discipelen van Jezus het geval zijn geweest, maar Jezus reageert totaal anders.

In de eerst plaats draagt Jezus iedereen op om te gaan zitten en let op wáár ze gaan zitten.
Joh.6:10 zegt dat ze in het gras moesten gaan zitten "want er was veel gras op die plaats"
Doet dat je niet aan Psalm 23 denken? De Heere is mijn Herder, mij ontbreekt niets.
Hij doet mij neerliggen in grazige weiden ......
Jezus zegt hier eigenlijk "Ik ben jullie Herder, het zal jullie aan niets ontbreken" wow, wat een openbaring.
En als Jezus zegt dat je kunt gaan zitten dan kun je er van opaan dat de voorziening onderweg is.

Dan staat er in vers 11 dat Jezus God dankte. Huh, waarvoor dan? Voor het tekort aan brood en vis??
Nee, Jezus gelóófde in de voorziening die God voor de mensen had en dáár dankte Hij Zijn Vader voor.
Wat een geweldig les voor ons. Ga God niet pas danken als je de manifestatie ziet met je natuurlijke ogen,
maar dank Hem al wanneer je de manifestatie kunt zien met je geestelijke ogen, door het geloof!
Vervolgens is de vermenigvuldiging een feit en kan iedereen naar hartelust eten en blijven er zelfs nog 12 manden over.
Wat een geweldig wonder.

Er zit nóg een openbaringslaag in dit mooie bijbelverhaal.
Wat jij en ik in het natuurlijke bezitten is nooit toereikend om de opdracht die we gekregen hebben uit te voeren.
En dat zal altijd ontoereikend blijven, tenzij wij ons "beetje" in de handen van Jezus durven te leggen.
Maar hé, dat is niet zo gemakkelijk hè. Vaak vinden we onszelf zó geweldig en zijn onze prestaties zó fantastisch dat
we het allemaal zelf wel kunnen... Ik zal je een geheim verklappen, we kunnen het niet zelf maar hebben Jezus nodig.

Ik wil je graag uitdagen om het bijbelgedeelte voor deze maand voor jezelf door te lezen en daarop te mediteren.
Wat probeer jij in eigen kracht tot stand te brengen en zou je eigenlijk in de handen van Jezus moeten geven?
Zijn het je relaties, is het je werk, of is het je inkomen, of je gezondheid? Ik geef je het advies om het in Jezus handen te leggen
en je zult het wonder tot stand zien komen.
En oh ja, vergeet niet om God bij voorbaat al te danken voor de manifestatie.

Be blessed